tisdag 24 mars 2009

Jag är så glad över att det finns studiepraktik och sysselsättningsstöd!

Här på Villa Lande – så som också på mitt tidigare jobb på Sagalunds museum – skulle vi ALDRIG klara oss utan dem!


Har just haft stor hjälp i 2 veckor av en praktikant från Axxells vuxenutbildning, senare i vår och under sommaren ser jag fram emot att få två nya praktikanter från dels Novias, dels Haaga-Helias turism-linjer.


Folk på sysselsättningsstöd har kommit och gått under hela min arbetslivshistoria. Ibland har de fått stanna några månader, ibland ett halvår eller ett år. Alltid har det varit lika tråkigt att inte ha möjlighet att låta dem stanna, eftersom pengar för en ”riktig” anställning inte har funnits.


Visst kan det hända att människor som är långtidsarbetslösa inte alltid är så motiverade då de är tvungna att ta emot ett jobb. Självförtroendet är ofta i botten efter en lång tid hemma och misstron mot arbetsgivaren stor. Men min erfarenhet är att de allra flesta människor blomstrar upp om man bara orkar visa dem uppskattning. Ödmjukhet hos dig som handledare skadar inte heller; jag tycker att man måste minnas att en sysselsatt får väldigt lite lön för det han gör och att en praktikant jobbar helt gratis. Om man mot den bakgrunden som arbetsgivare inte heller kräver så mycket, brukar resultatet oftast, trots allt, bli att den tillfällige arbetstagaren överträffar sig själv.

En långtidsarbetslös kan ha ett stort behov av att få prata. Arbetskompisar har inte funnits på mycket länge, och kanske har livet inte heller annars varit så lätt. Vilka otroliga berättelser har jag inte fått ta del av under alla år, berättelser som har gett mig själv dyrbar insikt i de vitt skilda verkligheter människor lever i. Och som kanske har gett mig bättre förutsättningar i mina jobb inom kundservice. En värdefull ”vidareutbildning” till priset av att bara ge sig lite tid att lyssna.


På samma sätt kräver också praktikanter lite tid av sin arbetshandledare. Det brukar vara orsaken till att det är svårt för studerande att få praktikplats – arbetsgivarna anser sig inte ha tid att ta hand om en praktikant. Även om dom kommer helt gratis!

Tackvare duktiga praktikanter under åren, har vi på turistinfon bl a kunnat uppdatera våra 100 tjocka infomappar som finns utspridda över hela regionen och posta infopaket till 3700 sommargäster varje vår. I flera år ”gav jag bort” uppgiften att förnya Kimitoöns turistbroschyr till studeranden som behövde ett slutarbete. På så vis blev det nya, fräscha idéer och viktiga synpunkter som man själv inte hade kommit på.

Den viktigaste målsättningen under en praktikperiod är att se om man överhuvudtaget trivs i praktiken med det område man dittills kanske bara känner till i teorin. Som handledare är det betydligt lättare att fungera som förebild än att förklara hur saker och ting bör göras. Dvs var dig själv och improvisera dig genom arbetsdagen som du alltid gör. Det kräver ingen extra ansträngning och ger den mest sanningsenliga bilden av ditt jobb. Jag tror inte man ska ha dåligt samvete för att man inte hinner föreläsa för sina praktikanter – föreläsningar får de nog av i skolan.

Dessa tider då inga möjligheter finns för nyanställningar inom överskådlig framtid, finns det ändå fortfarande många som behöver arbetslivspraktik. Det är alla gånger värt att ge dom sin tid!


tycker Tina på Luckan / Turistinfon på Villa Lande


( Till alla som suckar och undrar – jo, jag HAR präster i släkten = )

Vi är faktiskt åtminstone tre personer i Villa Lande som kommer från prästfamiljer – inte att undra på att diskussionerna drar ut på tiden = ))

1 kommentar:

  1. Hur rätt har du inte, Tina, i din utvärdering av den hjälp man kan få av "tillfälliga" och praktikanter. Absolut lika rätt har du i din inställning till dem, som chef och arbetskamrat.
    Du har längre och nyare erfarenhet, jag har kort och gammal sådan. Men till samma resultat kom också jag, "då det begav sig".
    Är av den åsikten att uppskattning är mera värt än högar av pengar. Har märkt det själv, när "gamla korttidsjobbare" hälsar på.
    Så här suckas det inte och undras inte heller! Så som du har fått det att fungera, borde det fungera överallt! Tänk så mycket energi uppskattning kan föda!

    SvaraRadera