torsdag 12 mars 2009

Från företgasrådgivningen

Jag trodde aldrig att jag skulle börja blogga.

Men eftersom det nog är ett praktiskt sätt att föra fram sina tankar och berätta vad som är på gång gäller det att anpassa sig. Dessutom vill vi ju att Kimitoön skall ha ett öppet diskussionsklimat och där sitter bloggen bra.

Från att en tid ha suttit i Kimito och sedan, i samband med den nya kommunen, ha landat i Dalsbruk har jag upplevt ortbytet som en positiv sak. Inte för att det är något fel på Kimito byn (eller hur man nu i dag skall beskriva orten), utan för att det att jag dagligen rör mig i en by som jag tidigare besökt mera sporadiskt gör att den börjar kännas på ett annat sätt bekant. Resultatet av flyttet är att hela Kimitoön känns mera bekant – speciellt om man dessutom bor i Västanfjärd by. På basen av dessa erfarenheter tror att det gör gott att byta miljö ibland och att det därför kanske inte är så dumt att ha den kommunala administrationen delad på två orter. Speciellt för oss som jobbar för kommunen är ju den här helhetskänslan viktig.

Ännu en sak-sak.

Företagsrådgivningen har just nu en utmanande sits, det gäller att söka olika sätt att bidra till att hålla kommersen igång. Ett sådant är den mässa kring skärgårdsbyggande som den 22-23.5. ordnas vid och i bollhallen i Dalsbruk. Eftersom det nu på många sätt är förmånligt att bygga vill vi med mässan skapa ett forum där de som funderat på att bygga nytt, eller bygga till eller bygga om, kan träffa speciellt lokala företag som bjuder tjänster kring allt som har med byggande att göra. Mässan kommer att annonseras i olika forum bara tiden närmar sig, så jag tror att de intresserade hittar dit. När seglingssäsongen samma veckoslut öppnas med Bruksrundan blir det ett par händelserika dagar i Dalsbruk.

Mats Nurmio

Företagsrådgivare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar