onsdag 10 juni 2009

Projektdjungeln...

Projektvärlden ÄR byråkratisk. Jag håller fast vid min åsikt att man först ska ha en idé och sedan försöka finna finansiering för projekt - och inte tvärtom.

Kommunstyrelsen hade möte i dag - och vi hade en gemensam beredning med Väståboland gällande våra två kommuners deltagande i det s.k KOKO -programmet ( Regionala kohesions-och konkurrenskraftsprogrammet) I Väståboland gick förslaget enhälligt igenom - men hos oss blev det ett enhälligt nej.
Jag förstår politikerna här. Vår ansökan var väldigt omfattande - vilket kanske gjorde att den verkade luddig. KOKO - pengarna är det som förut var de s.k. "Seutu" pengarna. Dessa pengar anhöll man inte från Region Åbolands sida för åren 2008-2009. (Tappat deadlinen eller liknande vill jag minnas från tidningsspalterna-då när jag ännu inte hade en aning om jag själv skulle ha med dessa saker framöver att göra...-:))
Nu anhåller vi inte om KOKO-pengarna .Men det är politikernas val. De har sagt sitt. Och vi tjänstemän får finna oss i det. Demokratin har talat.

Däremot får Remontti -Kaste -projektet påbörjas - också det gemensamt för hela Åboland. Det handlar om ett nationellt utvecklingsprogram som lyder under social-och hälsovårdsministeriet.Programmet strävar bl.a till att reformera och effektivera verksamheten inom social-och hälsovården. I Åboland handlar det bl.a om en satsning på att främja välbefinnandet hos barn, ungdomar och familjer, fortbildning för personal som arbetar med barn, ungdomar och familjer, långsammare ökning av kostnaderna för barnskyddet, specialdagvården och elevvården samt förbättrad tillgång till tvåspråkig kompetent personal.

Proeketet kommer att gå vidare till omsorgsnämnden. Detta är i tidens anda - och är ämnat att jobba för en mycket angelägen sak.

På sikt hoppas jag fortsättningsvis att vi kan ta in projekt som verkligen gagnar kommunen och dess invånare. Det handlar då om väl genomtänkta projekt.

Mina kunniga projektledare har jobbat fram en projektplan som handlar om att få en biogasanläggning till Kimitoön.Nu söker man finansieringskällor för detta. Hoppas detta lyckas!
På dethär sättet vill jag att vi jobbar med projektvärlden.

Kontrollen på projekten är stenhård. Jag har just sett mina proejktledares redovisningar - när man anhåller om pengar från de olika finansiererna. Varendaste ett kvitto dubbelgranskas - och varje gång får man redogöra och ge tilläggsförklaringar i minsta detalj. Det går mycket tid till projektadministrationen.

Vi har två sakkunniga projekthanterare - båda anställda av Väståbolands stad som vi i Kimitoön också samarbetar med och anlitar. I övriga Europa finns det konsultbyråer som hanterar projektbyråkratin. På så vis lyckas man kamma hem full pott i projektmedel.
I Finland är vi inte lika bra på detta. Vi vill alltid vara exeptionellt duktiga och göra alltidng "by the book" - varav det inte lyckas lika bra alla gånger.

Men jag hävdar att det inte någonsin ska bli ett självändamål att kamma in projektmedel-bara för pengarnas skull.Det BÖR finnas en genuin vilja och mening i att man ror iland ett projekt.

Förra veckan var några av oss från Kimitoön på Arbets-och näringsministeriets årliga nationella Skärgårdsdelegations konferens i Taipalsaari. Där träffade vi tjänstemän från andra kommuner - av vilka några hävdade att de lider av projektallergi....

Jag hoppas jag inte blir smittad..-:)

sommarhälsningar,
Utvecklingschefen
-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar