fredag 24 april 2009

MÅNGA JÄRN I ELDEN

Det händer så mycket på vår enhet - så mycket att jag inte ens hunnit sätta mej ner för att blogga ..-:)

Kimitoöns företagarbilaga utkom den 17 april. Tidningen skrevs mestadels av oss själva. Stort TACK till alla företagare som deltog och tack till alla utvecklare som hjälpte till med skrivandet. Personligen besökte jag sex stycken olika företag och fick en fin inblick i företagarnas vardag - och vad deras firma handhar. Än en gång slog det mig hur mycket framåtanda och kämpantag det finns i Kimitoön!

Kimito och Dalsbruks centrumprojektets skyltar - de två första prototyperna står färdiga. Riktigt lyckade båda två. Te-centralens Allan Sundblom besökte våra styrgrupppsmöten gällande projektet och verkade vara tillfreds.

Arbetsgruppen för industrins omstrukturering i Dalsbruk har haft sitt sista möte - arbetslöshetsprocenten i Kimitoön är idag 5,4% . Läget är ingalunda katastrofal - om man jämför med hela regionen.

"AFID"-gruppens arbete är avslutat - nästa arbetsgrupp som påbörjar sitt arbete i höst fortsätter att följa upp läget inom näringslivet i Kimitoön. Gruppens sammansättning ska står klar innan sommarsemestrarna.

Spartalko är det som gäller i Kimitoön idag -såsom i landets alla andra kommuner. Vi tjänstemän håller febrilt på med att hitta sparåtgärder och räknar om våra budgeter. Min personal har alla valt att ta talkoledigt i sommar. Det innebär ledighet på egen bekostnad. Vissa andra budgetjusteringar ska ännu göras gällande utvecklingen. Våra budgetanslag är ganska små så vi ska skära ned ca 20.000 euro. Mina förslag går till kommunstyrelsen för behandling.

I övrigt är jag vald att sitta med i Dragsfjärds Industris bolags styrelse. Ska bli intressant att ta del av också denna verksamhet inifrån.

Utvecklingssamtalen med min personal är påbörjade, utvecklingsenhetens målsättningar står snart klara, en handlingsplan är utarbetad och ska ännu filas litet kortare .Kulturfondens styrelseordförande och åboländska ombudsman besökte Kimitoön nyligen och jag hade förmånen att träffa dem. Passade på att berömma kommunen - samgången har löpt så väl och Kimitoön är en mycket god arbetsgivare - med en dynamisk positivt ledningsgrupp!

Igår arragerade vi Kommunkansliernas första gemensamma fest i Dalsbruk (Där var och en betalade för sig i dessa spartider..) Vi var nästan 40 personer på festen -som var riktigt trevlig- lättsamma programinslag och många sånger. Jag har förmånen att jobba i en helt härlig arbetsgemenskap.Stort TACK till all som hjälpte till med arrangemangen - och till alla ER som deltog i festen! !Detta gör vi om -eller hur -:)?

Detta och mycket annat är på gång - som jag återkommer till en annan gång. (Bl.a den omfattande kartläggningen av alla Kimitoöns 32 bebodda öar som Arbets-och näringsministeriet begärt av oss)

Soligt skönt veckoslut!
- utvecklingschefen
p.s Sätt gärna datumen 22-23.5 i minnet - se föregående blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar