onsdag 22 april 2009



Avloppsvattenveckan 20-26.4


Denna vecka är den nationella avloppsvattenveckan utlyst av miljöministeriet. Denna information borde jag skrivit redan förra veckan -men bättre sent än aldrig...

Förordningen om avloppsvattenhantering i glesbygden trädde ikraft år 2004. Förordningen stipulerar hur bra vi bör rena vårt avloppsvatten för att minska på belastningen till miljön.

Kraven är ganska stränga och påverkar de flesta människor som bor utanför kommunalt avloppsvattennät. Cirka 1 miljon människor i Finland bör på något sätt åtgärda sina befintliga avlopp. Förordningen har funnits i 5 år och man räknar att cirka 2-3 % av alla befintliga fastigheter gjort något åt sina system. Tiden man har på sig att uppdatera sitt avlopp är framtill 31.12 2013. Dethär betyder att det kommer att bli bråttom; för fastighetsägare, för entreprenörer och för anläggningstillverkarna.

Eftersom de flesta måste göra någotr är det NU dags att tala med sina grannar eller sin by -kanske vi kunde lösa vår avloppsfråga tillsammans?

För detta finns min hjälp att tillgå via projektet Avlopp i kretslopp. Jag ger information om avloppssystem i allmänhet, men speciellt stöd kan jag hjälpa den som kan tänka sig lösa frågan gemensamt med grannarna. Jag hjälper till med att hålla infomrationstillfällen i byn, berättar vilka stödmöjligheterna är, vilka blanketter som behövs för grundande av vattenandelslag och för anmälan till tex patent och registerstyrelsen.

Jag hoppas alla som har frågor kring avlopp i Åbolands skärgård kontaktar mej -jag hjälper så gärna!

Program som ordnas under avloppsvattenveckan där projektet Avlopp i Kretslopp medverkar:

23.4 Avloppsvattenseminarium, Sydvästra Finlands miljöcentral, Väståbolands stad stadshus 9-12
25.4 Avlopp och avfallsinfo,Houtskär sorteringsstation

29.4 Studiebesök till vattenandelslag i Salo 17-21 (anmälan behövs)


Under veckan har redan ett seminarium hållits i Åbo samt Öppet hus på Tyskaholmens reningsverk i Dalsbruk.

Jag önskar alla välkomna med!

Annalena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar